Pytanie to z pewnością nurtuje niejednego rodzica, ucznia, ale i nauczycieli czy pracowników oświaty.
zgodnie z aktualnymi przepisami krajowymi szkoły nie mają prawa wydawać zakazu przynoszenia, czy też używania telefonów czy innych urządzeń rejestrujących dźwięk i/lub obraz. Taki zakaz – jeżeli by był – powinien wynikać z ustawy Prawo oświatowe. Obecnie nie ma innych przepisów, które w sposób bezpośredni odnosiłby się do korzystania z tych urządzeń na terenie szkoły, jednak…
placówki mogą dostosować regulacje do własnych potrzeb, np. wprowadzając ograniczenia takie jak wyznaczenie stref używania urządzeń czy korzystanie z nich wyłącznie do celów edukacyjnych za zgodą nauczyciela. Są to decyzje, które wymagają ujęcia w statucie szkoły i akceptacji społeczności szkolnej, w tym uczniów i rodziców. Warto przypomnieć, że właśnie w statucie szkoły określa się obowiązki uczniów uwzględniające zakresy takie jak: zachowanie podczas lekcji, formy usprawiedliwiania nieobecności, przestrzeganie zasad ubioru czy właśnie warunki przynoszenia i korzystania z telefonów komórkowych na terenie szkoły.
Przykłady argumentów za wprowadzeniem zakazu to m.in. zwiększenie koncentracji uczniów na zajęciach, ograniczenie dostępu do mediów społecznościowych w szkole czy zmniejszenie ryzyka zagrożenia cyberprzemocą.
Reasumując, szkoła może wprowadzić zakaz, ale musi to zrobić zgodnie z procedurami wewnętrznymi oraz w porozumieniu z rodzicami i uczniami.
W kontekście powyższego podjęcie decyzji o zasadach użytkowania smartfonów musi poprzedzić rozmowa nauczycieli, rodziców i uczniów. Z uwagi na to, że telefonów jest jednym z urządzeń codziennego użytku, pojawia się pytanie: zakazywać czy edukować? Chcąc iść w kierunku edukacji konieczna jest sprawdzona wiedza w temacie stąd zapraszamy placówki do zorganizowania dla uczniów warsztatów takich jak: „Cyberświat”, którego myślą przewodnią jest kształtowanie postawy świadomego uczestnika cyberprzestrzeni (sprawdź program) oraz „By nie nienawidzić w sieci” skierowanego na zapoznanie się z różnymi formami hejtu i strategie radzenia sobie z nim (sprawdź program) lub „Halo! Like! Reels! Tu Fonoholizm!” podczas którego koncentrujemy się na wskazaniu wartości świadomego wykorzystywania urządzeń mobilnych (sprawdź program).
Dla rodziców natomiast proponujemy organizację podaganki profilaktycznej – np. podczas wywiadówki – „Nie dla cyberprzemocy”, która dostarczy im wskazówek dotyczących tego, jak nauczyć dziecko racjonalnego korzystania z zasobów sieci.
Analogiczne zajęcia adresujemy również do nauczycieli dobierając treści indywidualnie do potrzeb każdej placówki. Zapraszamy do kontaktu podczas którego przedstawimy szczegóły (przejdź do kontaktu).