Rozwiązywanie konfliktów między uczniami to umiejętność, która może pomóc im lepiej zrozumieć innych, rozwijać empatię czy budować zdrowe relacje. Niestety jednak często oni sami nie potrafią poradzić sobie z sytuacjami konfliktowymi. Nauczyciele i wychowawcy mogą, a wręcz powinni wspierać ich w tym.
Co możesz zrobić jako nauczyciel, gdy już wiesz o konflikcie? Poniżej zobaczysz 5 przydatnych wskazówek.
to podstawa do tego, aby konflikt miał szansę na rozwiązanie go między stronami – z dala od szumu szkolnego i świadków.
Może to być niedopowiedzenie, nieporozumienie lub różnica w poglądach czy oczekiwaniach – rozpoznanie tego pomoże uczniom zidentyfikować problem.
Konflikty eskalują, gdy rozmówcy używają wzajemnych oskarżeń. Pomocne będą tu pytania: co się wydarzyło, jaka jest przyczyna konfliktu, co jest powodem nieporozumienia? Wskaż, by strony mówiły o faktach i swoich odczuciach. Pomóż uczniom rozpoznać emocje, jakie towarzyszyły konfliktowi i wyjaśnij, jak te emocje mogły wpłynąć na ich reakcje.
Stanowczo zapytaj o możliwe rozwiązania – w zależności od tego, czego dotyczy konflikt. Skierowanie na strony skonfliktowane generowania sposobów na rozwiązanie go, może wzbudzić w nich poczucie odpowiedzialności za konsekwencje konfliktu. Pomocne będzie pytanie: co możecie zrobić, aby zażegnać ten konflikt?
Po zakończeniu rozmowy należy wypunktować kluczowe ustalenia rozmowy i upewnić się, że obie strony czują się zrozumiane i respektują zaproponowane/ustalone przez siebie rozwiązania. To stworzy szansę na to, że uczniowie będą mieli poczucie zakończenia konfliktu. Należy też podkreślić, że umiejętność rozwiązywania konfliktów jest przydatna na co dzień, a błędy i trudne sytuacje są naturalną częścią życia i mogą prowadzić do pozytywnego rozwoju, jednak ważne, by były wyjaśnione z szacunkiem do drugiej strony.
Już po rozwiązaniu konfliktu dobrze jest wspólnie ustalić zasady, które pomogą uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości. Może to być zasada dotycząca komunikacji, asertywnego wyrażania własnego zdania lub innych aspektów, które mogłyby być przyczyną konfliktu. W celu profilaktyki konfliktów warto również stworzyć klasowe zasady dotyczące rozwiązywania konfliktów. Mogą to być reguły, takie jak: słuchamy się wzajemnie, wyrażamy swoje opinie bez krzyków czy krytyki innych, nie przerywamy, kiedy ktoś mówi itp.. Jasne zasady sprawiają, że uczniowie mają konkretne wskazówki, jak się zachowywać.
Zastosowanie powyższych strategii może pomóc uczniom w lepszym radzeniu sobie z rozwiązaniem konfliktu. Nauczyciel może pełnić funkcję mediatora zachęcając uczniów do rozmowy i pomóc im znaleźć rozwiązanie. W naszej ofercie znajdziecie Państwo propozycję szkolenia z zakresu mediacji dla nauczycieli jako sposobu rozwiązywania konfliktów. Szkolenie to ma charakter wykładowo-warsztatowy i skoncentrowane jest wokół tematu zagadnień diagnozowania konfliktów i praktycznego prowadzenia mediacji. Program dostępny tutaj.