Kilka słów o warsztacie:
W każdym miejscu, gdzie mamy styczność z ludźmi, mogą powstawać konflikty.
Podobnie jest w szkole – uczniowie mogą toczyć je między sobą, jak również z nauczycielami,
a ci z rodzicami i odwrotnie – konfiguracji może być tu wiele, sztuką jednak jest to, by szukać
sposobów na ich rozwiązanie. Jednym z nich mogą być mediacje i właśnie one są przedmiotem
niniejszego szkolenia.
Trener prowadzący posługuje się metodami ćwiczeniowymi nakierowanymi na pracę
z przykładowymi przypadkami prowadzenia mediacji. Udziela również wskazówek
przydatnych do zastosowania w praktyce i dzieli się doświadczeniami w zakresie mediowania.
Cele szczegółowe:
- Uczestnik poznaje problematykę dotyczącą konfliktów i sposobów ich rozwiązywania.
- Uczestnik doskonali umiejętności w zakresie rozwiązywania sytuacji konfliktowych
w szkole poprzez prowadzenie mediacji.
Zakres tematyczny:
- Konflikt – zagadnienie, rozpoznawanie, rodzaje ich występowania w szkole.
- Czy konflikt to coś złego, czyli co myślimy o konfliktach?
- Koło konfliktu.
- Konfiguracje konfliktów, np. nauczyciel-uczeń czy nauczyciel-rodzic.
- Mediacje jako sposób rozwiązywania konfliktów.
- Czym są mediacje i jakie znaczenie mają w szkole?
- Zasady mediacji.
- Mediacje szkolne.
- Kto może być mediatorem szkolnym (rówieśniczym)?
- Strategia win-win i rola umowy mediacyjnej, czyli jak doprowadzić mediacje do korzyści obydwu stron?
- Konflikty niemediowalne.
- Parafraza, odzwierciedlenie, aktywne słuchanie i mówienie o zachowaniu, nie o osobie, jako zasady komunikacji przydatne w mediowaniu.
- Opisy przypadków do ćwiczeń.
- Dobre praktyki, wymiana doświadczeń uczestników, pytania i odpowiedzi.
Korzyści:
- Uzyskanie informacji dotyczących diagnozowania zjawiska konfliktu i sposobów na
rozwiązanie go.
- Wzrost umiejętności w zakresie prowadzenia mediacji.