Zagrożenia w życiu dziecka – 5 przykładów oraz wskazówki dla nauczycieli dotyczące ich rozpoznawania

Zagrożenia w życiu dziecka – 5 przykładów oraz wskazówki dla nauczycieli dotyczące ich rozpoznawania

Dzieci, ze względu na swoją wrażliwość i zależność od dorosłych są szczególnie narażone na różnorodne zagrożenia. Rozpoznanie ich w porę pozwala na podjęcie działań, które mogą uchronić dziecko przed długotrwałymi negatywnymi konsekwencjami. Poniżej przedstawiamy przegląd przykładowych zagrożeń w życiu dziecka oraz wskazówki, jak je rozpoznać i im zapobiegać.

Przemoc fizyczna i psychiczna 

celowe działanie ze strony innych, powodujące krzywdę dziecka.

Znaki ostrzegawcze:

  • siniaki niewiadomego pochodzenia, zadrapania, otarcia skóry
  • lęk przed dorosłymi, unikanie kontaktu wzrokowego, wycofanie społeczne
  • nagłe zmiany w zachowaniu – agresja, smutek, apatia
  • trudności w szkole, spadek wyników w nauce.

Działania:

  • regularnie rozmawiaj z dzieckiem, zapewniając mu poczucie bezpieczeństwa i gwarantując gotowość do pomocy
  • zwracaj uwagę na zachowanie i wygląd dziecka
  • w razie podejrzenia przemocy skontaktuj się z pedagogiem czy psychologiem szkolnym.

Zaniedbanie

brak odpowiedniego zaspokojenia podstawowych potrzeb dziecka – emocjonalnych, fizycznych, zdrowotnych czy edukacyjnych.

Znaki ostrzegawcze:

  • niedostateczna higiena, brudne ubrania, proszenie innych o jedzenie
  • nieleczone choroby
  • wyraźne opóźnienia w rozwoju fizycznym, emocjonalnym czy społecznym
  • brak zaangażowania rodziców w życie dziecka, np. brak zainteresowania szkołą, nieobecność podczas wywiadówek.

Działania:

  • jeśli zauważysz zaniedbanie, zgłoś to odpowiednim służbom, np. opiece społecznej.

Cyberzagrożenia

dzieci coraz więcej czasu spędzają w internecie, co naraża je na cyberprzemoc, dostęp do nieodpowiednich treści, uzależnienia od technologii czy kontakt z niebezpiecznymi osobami.

Znaki ostrzegawcze:

  • spędzanie przed ekranem czasu przerw
  • zmiana nastroju po korzystaniu z internetu – smutek, złość, lęk
  • tajemniczość w korzystaniu z urządzeń – szybkie zamykanie aplikacji, ukrywanie ekranu
  • otrzymywanie prezentów lub pieniędzy od nieznanych osób.

Działania:

  • wskaż rodzicom na potrzebę monitorowania aktywność dziecka w internecie i rozmawiania o zagrożeniach online czy też zainstalowanie oprogramowania ochronnego, np. blokujące nieodpowiednie treści
  • zorganizuj zajęcia dotyczące zasad bezpieczeństwa w sieci, takich jak np. nieudostępnianie danych osobowych
  • obserwuj zachowania uczniów z telefonem w ręce podczas przerw.

Presja rówieśnicza i bullying

presja rówieśnicza to sytuacja w której dziecko czuje się zmuszane do określonych działań, aby zyskać akceptację grupy. Bullying, czyli nękanie, obejmuje prześladowanie fizyczne, słowne lub emocjonalne.

Znaki ostrzegawcze:

  • opuszczanie szkoły i sygnalizowanie niechęci do uczęszczania do niej
  • utrata zainteresowania ulubionymi zajęciami lub relacjami
  • skarżenie się dziecka na utratę czy zniszczenie jego przedmiotów. 

Działania:

  • rozmawiaj z uczniami o relacjach z rówieśnikami
  • obserwuj czy występują sygnały mogące wskazywać na nękanie
  • w razie potrzeby interweniuj, kontaktując się z pedagogiem szkolnym i/czy rodzicami.

Nadużycia substancji psychoaktywnych 

w wieku szkolnym dzieci mogą rozpocząć eksperymentowanie z substancjami psychoaktywnymi, takimi jak alkohol, papierosy czy narkotyki, szczególnie pod wpływem rówieśników lub w wyniku problemów emocjonalnych.

Znaki ostrzegawcze:

  • nietypowe zachowanie – ospałość, nadpobudliwość, zmiana nastroju
  • zapach dymu papierosowego, alkoholu lub innych substancji
  • zaniedbywanie obowiązków szkolnych, kłamanie
  • wyraźne problemy z koncentracją i pamięcią

Działania:

  • rozmawiaj otwarcie z uczniami o konsekwencjach używania substancji psychoaktywnych
  • poinformuj o dostępnych miejscach pomocy i wyjaśnij, gdzie uczniowie mogą szukać wsparcia, jeśli spotkają się z problemami związanymi z substancjami psychoaktywnymi
  • daj uczniom znać, że mogą zwrócić się do Ciebie z pytaniami lub problemami.
  • w przypadku podejrzenia problemu szukaj wsparcia u specjalistów, np. terapeuty uzależnień
  • w przypadku działań interwencyjnych (np. w sytuacji, gdy uczeń jest pod wpływem alkoholu) jesteś zobowiązany do powiadomienia rodziców o zaistniałej sytuacji, a w toku rozmowy możesz zaproponować rodzicom skierowanie dziecka do objęcia go programem terapeutycznym
  • więcej na ten prowadzenia interwencji znajdziesz w kolejnym naszym artykule (śledź zakładkę "wiedza").

Podsumowanie

Rozpoznawanie zagrożeń w życiu ucznia wymaga uwagi, zaangażowania i empatii. Kluczowym elementem jest budowanie bliskiej relacji z dzieckiem i obserwowanie jego zachowań. Wczesna reakcja na niepokojące sygnały może zapobiec poważnym problemom i zapewnić dziecku bezpieczeństwo oraz warunki do zdrowego rozwoju. Pamiętaj, że dziecko potrzebuje Twojego wsparcia – to fundament relacji nauczyciel-uczeń.

Sprawdź ofertę szkoleń dla nauczycieli z tematów takich jak np.: przemoc wobec dziecka w domu i w szkole, budowanie relacji w klasie, profilaktyka uzależnień w szkole, konflikt i mediacje czy interwencja profilaktyczna w szkole - programy zobacz tutaj.

Dołącz do naszej społeczności
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco ze wszystkimi informacjami
Zapisz się

Pozostałe wpisy

Tylko w 2023 roku
zaufało nam już +374 instytucji
Szkoły, Urzędy Miast i Gmin, Ośrodki Pomocy Społecznej, Przedszkola, Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie, Świetlice Środowiskowe, GKRPA, ZI i inni.
(...) W sumie zrealizowano 24 edycje warsztatu dla uczniów i 8 edycji warsztatu dla rodziców. Sposób prowadzenia warsztatów, w tym wiedza, przygotowanie merytoryczne trenera i zaangażowanie koordynatora spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem zamojskich placówek oświatowych. Współpraca ta pozwala rekomendować firmę Genesis jako rzetelnego wykonawcę.
Prezydent Miasta
Zamość
(...) Opracowana diagnoza problemów społecznych spełnia wszelkie oczekiwania. Profesjonalne wykonanie oraz terminowość jej wykonania daje podstawę uznania firmy jako kompetentnej i godnej polecenia.
Burmistrz Miasta
Kluczbork
(...) Szkolenie przeprowadzono na wysokim poziomie, trenerzy przedstawili w przystępny i interesujący sposób zagadnienia związane z powyższą tematyką, było ono zrealizowane w sposób nie tylko metodyczny, ale również i praktyczny. Nasi pracownicy pozytywnie ocenili przeprowadzone szkolenie, dzięki czemu podnieśli swoje kompetencji i umiejętności. Genesis to rzetelna firma, którą polecamy z pełnym przekonaniem.
Kierownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
Witnica
(...) Profesjonalizm prowadzących, zastosowane metody i techniki pracy oraz zakres warsztatów zostały wysoko ocenione przez uczniów oraz nauczycieli. Z przyjemnością polecamy prowadzących jako solidnych i godnych zaufania trenerów, a Centrum Edukacyjno-Szkoleniowe Genesis jako skutecznego i rzetelnego realizatora programów profilaktycznych.
Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 3 im. Henryka Brodatego
Złotoryja
(...) Zajęcia przeprowadzone przez Pana Michała Gluzka spełniły oczekiwania tutejszego Ośrodka Pomocy Społecznej w pełnym zakresie, a trener wykazał się szeroką wiedzą merytoryczną, praktyczną oraz bardzo dobrym przygotowaniem omawianych zagadnień. Polecamy GENESIS Centrum Edukacyjno-Szkoleniowe jako sprawdzonego partnera wykonującego swoją pracę w sposób profesjonalny z zachowaniem wszystkich standardów dobrej współpracy.
Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej
Świebodzin
(...) Z pełnym przekonaniem chcemy polecić firmę Genesis jako rzetelnego i godnego zaufania partnera, który wywiązuje się z zawartych umów a także służy pomocą w dostosowaniu oferty do indywidualnych potrzeb klienta. Jesteśmy bardzo zadowoleni z profesjonalnych i spersonalizowanych usług firmy Genesis.
Dyrektor Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
Środa Śląska
(...) Trenerzy wykazali się wiedzą, doświadczeniem oraz umiejętnością prowadzenia zajęć w sposób ciekawy i zachęcający do współpracy. W związku z powyższym polecamy firmę Genesis jako rzeczowego partnera do współpracy.
Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
Bolesławiec
(...) Szkolenia uzyskały bardzo wysokie oceny wśród uczestników. Jakość prowadzonych szkoleń pozwala nam z całą pewnością zarekomendować prowadzącego jako trenera kompetentnego, zaangażowanego, z dużym doświadczeniem zawodowym oraz umiejętnością szybkiego i swobodnego nawiązywania kontaktu z grupą.
Zastępca Dyrektora Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej
Białystok
(...) Zajęcia w wymiarze 337 godzin dydaktycznych dla 49 pracowników socjalnych... Zajęcia odbywały się on-line za pośrednictwem platformy ClickMeeting, zgodnie z harmonogramem oraz zawartą umową. W związku z powyższym, możemy polecić firmę Genesis jako rzetelną i profesjonalną.
Zastępca Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej
Gliwice
(...) Trenerka - świetnie przygotowana merytorycznie - miała właściwe podejście do uczestników i łatwo nawiązała z nimi kontakt. W czasie trwania zajęć stworzyła przyjazną atmosferę sprzyjającą otwartości uczniów i swobodnej wypowiedzi. Reagowała na ich potrzeby i oczekiwania, elastycznie dopasowując treści. Urozmaicona forma warsztatów spowodowała duże zaangażowanie i aktywność uczniów. Sami uczestnicy wyrazili bardzo pozytywne opinie na temat sposobu, treści oraz kształtu prowadzonych zajęć.
Dyrektor Miejskiego Zespołu Szkół nr 8
Krosno
(...) Trener był dobrze przygotowany, stosował różne metody, które angażowały wszystkich uczestników i sprawiły, że gimnazjaliści chętnie uczestniczyli w warsztatach. Zabawy zostały dostosowane do możliwości i dojrzałości młodzieży, co pozytywnie wpłynęło na ich aktywność. Podczas warsztatów wypowiadali się o nich w samych superlatywach, każdy dostał dawkę solidnej wiedzy wraz z konkretnymi przykładami, jak tę wiedzę od razu zastosować w praktyce. Uczestnicy warsztatów określili je jako bardzo ciekawe i chętnie wzięliby udział w kolejnych.
Dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1 im. Juliusza Słowackiego
Krapkowice
(...) Wysoka efektywność zajęć, profesjonalne podejście organizatora, przygotowanie merytoryczne oraz fachowo opracowane materiały dydaktyczne miały istotny wpływ na zadowolenie wszystkich uczestników. Niniejszym listem pragniemy wyrazić nasze zadowolenie i podziękowanie za organizację i profesjonalne przeprowadzenie szkolenia.
Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej
Żagań
(...) Z przekonaniem polecamy firmę Genesis jako rzetelnego i godnego zaufania partnera, który wywiązuje się z zawartych umów a także służy pomocą w dostosowaniu oferty do indywidualnych potrzeb klienta. Zlecone firmie zadanie zostało wykonane sprawnie i solidnie, a termin wykonania zadania został dotrzymany. Polecamy Ją jako fachowego i odpowiedzialnego wykonawcę.
Burmistrz Korfantowa
Korfantów
(...) Przedstawiciel firmy szybko przygotował, a następnie sprawnie koordynował realizację harmonogramu spotkań superwizyjnych. Firma GENESIS zapewniła szkoleniowca o wysokich kwalifikacjach, a w ocenie pracowników socjalnych - uczestników spotkać superwizyjnych, również osobę o znakomitych predyspozycjach i rozległej wiedzy z zakresu pomocy społecznej oraz szeroko rozumianego systemu wsparcia społeczngo.
Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
Międzyrzec Podlaski
(...) Pragniemy wyrazić nasze zadowolenie z jakości usług świadczonych przez firmę "Genesis", wielkie zaangażowanie włożone w prace nad tworzeniem Strategii, a także pełen profesjonalizm i sprawną komunikację. Zapewniamy, iż Centrum Edukacyjno-Szkoleniowe "GENESIS" jest partnerem solidnym i wiarygodnym. Usługi świadczone przez tą firmę w pełni zaspokoiły nasze wymagania i są godne polecenia.
Kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie
Kolbuszowa
Zobacz referencje
cross-circle