Szkoła to nie tylko miejsce zdobywania wiedzy, ale także przestrzeń w której uczniowie nabywają kompetencje współpracy czy funkcjonowania w grupie. Nauczyciele i pedagodzy odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu atmosfery klasy, dlatego warto wspierać proces integracji między uczniami. W tym artykule przedstawione zostały metody, które pomogą stworzyć przyjazne środowisko klasowe.
Bezpieczna, sprzyjająca budowaniu relacji atmosfera w klasie warunkuje wiele aspektów życia uczniów, takich jak np.:
- motywacja do nauki i działania – otwarta komunikacja sprzyja nowym wyzwaniom
- mniej napięć i konfliktów – współpraca pomaga unikać nieporozumień
- rozwój kompetencji społecznych – umiejętność pracy w grupie czy asertywna komunikacja pomagają w codziennych kontaktach w klasie.
Pomocne będą:
Ćwiczenia zespołowe, w tym również praca w parach pomagają uczniom poznać się i niekiedy też przełamać bariery. Przykłady do zastosowania podczas lekcji wychowawczych czy w czasie wycieczek szkolnych:
W klasie warto promować współdziałanie zamiast konkurencji. Pokaż uczniom, że lepsze efekty daje porównywanie się z samym sobą z wczoraj, a nie z innymi i w wielu przypadkach zdecydowanie bardziej sprawdza się współdziałanie niż praca indywidualna. Należy tu jednak koniecznie przypomnieć, że w każdym działaniu grupowym, zarówno każdy osobno, jak i wspólnie jest odpowiedzialny za ostateczny wyniki pracy.
Działania jakie ze strony nauczyciela są tu zalecane to:
Nieporozumienia są nieuniknione, zarówno wśród dzieci, młodzieży, jak i osób dorosłych, jednak już młodego człowieka należy uczyć świadomego ich rozwiązywania. Przydatne mogą być techniki takie jak:
Wspólne wyjścia i aktywności poza szkołą wzmacniają więzi w klasie, a poza murami szkoły uczniowie często czują się „bardziej sobą” i dają się wzajemnie poznać z innej strony, niż tylko z tej pokazywanej na co dzień. Warto również zapraszać uczniów do współorganizowania, np.
Budowanie relacji w klasie oraz integracja grupy uczniów to proces, który wymaga zaangażowania ze strony nauczycieli, wychowawców, pedagoga i dyrekcji szkoły. Niezbędna jest tu otwartości na potrzeby uczniów. Klasa w której panuje pozytywna, bezpieczna atmosfera staje się miejscem, w którym uczniowie nie tylko uczą się, ale także rozwijają swoje umiejętności społeczne. Nauczyciel, który świadomie wspiera te procesy może znacząco wpłynąć na rozwój swoich podopiecznych i stworzyć przestrzeń w której każdy uczeń czuje, że jest częścią większej całości.
Jeżeli jako nauczyciel czy pedagog chcesz poszerzyć swoje kompetencje w zakresie budowania relacji w klasie zapraszamy do kontaktu z nami, podczas którego przedstawisz nam swoje potrzeby i wyzwania placówki w której pracujesz, a my pomożemy Ci wybrać działania nakierowane na rozwój Twoich kompetencji w tym zakresie. Tu sprawdzisz przykładowe szkolenia czy warsztaty adresowane do szkół.